The rapidly changing situation in Berlin during November and December 1989 prompted the artist Marcus Kaiser to travel to the city. The Berlin Wall was already full of numerous openings, holes and breaches, which had been hammered into it by both Berliners and tourists, and Kaiser used some of these holes to encase a camera obscura. At each of the selected openings along the border he took photographs in both directions, east and west. From the Reichstag Building to Potsdamer Platz and the Prinz-Albert-Gelände (ruin of the former Gestapo headquarters) to the border crossing on Prinzenstraße. The final photographic work consists of seven large-format diptychs.
Wall Views Documentation Photographs
Berlin Wall, 1989, Marcus Kaiser
Berlin Wall Camera Obscura by Marcus Kaiser
Berlin Wall Ideology Photography Laws Form Distinction Void Concept Art
Wall Views Documentation Photographs
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm Marcus Kaiser
Marcus Kaiser, Berlin, 1989
Berlin Wall, 1989 B&W Print, 18×24 cm Marcus Kaiser
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm
Marus Kaiser, Berlin Wall
Marcus Kaiser, 1989
Photograph by Ulrich Ricker.
Wall Views Documentation Photographs
Berlin Wall, 1989, Marcus Kaiser
(un)marked space, boundary, Pencil on paper, 1989, 21×30 cm
Pencil sketch of the camera198921x30 cm
Hole in the Wall
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm
Marcus Kaiser with the plan film cassette
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm Marcus Kaiser
Marcus Kaiser taking an exposure
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm Marcus Kaiser
Medium, Pencil on paper, 1989, 21×30 cm
Pencil sketch of the camera198921x30 cm
Potsdamer Platz
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm
Wall Views Documentation Photographs
Berlin Wall, 1989, Marcus Kaiser
Reichstag
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm Marcus Kaiser
Wall Views Documentation Photographs
Berlin Wall, 1989, Marcus Kaiser
Opening the film cassette for exposure
Berlin Wall, 1989, Marcus Kaiser
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm
Exposure test directly on photographic paper
Berlin Wall, 1989
B&W Print, 18×24 cm
Wall Views Documentation Photographs
Berlin Wall, 1989, Marcus Kaiser
Denn die Evolution, das Handeln, ein geschichtlicher Ablauf, eine Bewegung, eine Erzeugung von Sinn können nicht ohne Unterscheidungen auskommen, es sind dies jedoch Millionen von Unterscheidungen. Bei der Ideologie besteht das Problem darin,
dass sie, sobald sie sich als Ideologie formiert und sichtbar wird, bereits eine Ruine ist, da nur eine Unterscheidung getroffen wurde, in welcher sie verharrt und die einen Stillstand beschwört, den Verfall von vornherein impliziert und das Reale bereits mit dem Tod eingetauscht hat. Die Ideologie feiert ihren eigenen Tod, indem sie, „wie die Camera Obscura, die Realität auf den Kopf stellt“ und versucht, den Stillstand bis ins Unendliche hinauszuzögern.
-Im Blick der Bilder-, 2023